Výchovy
Občanská výchova
Týden 20. 4. - 25. 4. 2020
PENÍZE NEROSTOU NA STROMECH str. 53 - 55
Zápis do sešitu:
Člověk a jeho potřeba peněz - bydlení, vzdělání, móda (Napište tři další oblasti k čemu potřebujeme peníze a srovnejte podle důležitosti)
Práce jako hlavní zdroj příjmů většiny obyvatel.
Trh práce – nabídka pracovních příležitostí podle jejich společenské a ekonomické důležitosti.
Optimální situace – jsou uspokojeni všichni se zájmem o práci – neexistuje!
Fungování trhu
Trh – místo, kde se střetává prodávající s kupujícím, kde vzniká nabídka a poptávka a kde se tvoří cena zboží.
Předpoklady fungování trhu - soukromé vlastnictví, volná tvorba cen, konkurence.
Poptávka - množství zboží, které jsou kupující ochotni při určité ceně nakoupit, vztah mezi cenou a množstvím požadovaného zboží.
Nabídka - množství zboží, které jsou prodávající ochotni při určité ceně prodat, vztah mezi cenou a množstvím nabízeného zboží.
Mzdy – odměna za vykonanou práci, za kterou je pracující schopen uspokojit své potřeby.
Role státu na trhu – vytvořit právní prostředí, spravovat veřejné statky (obrana, policie, sociální otázky, zdravotnictví).
Úkol:
Zkuste založit vlastní firmu – můžete podnikat dříve, než budete mít 18?
Zjistěte rozdíl mezi ekonomií a ekonomikou.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Týden 6. 4. - 17. 4. 2020
BEZ PENĚZ DO OBCHODU NELEZ
STR. 49 – 52
ZAPIŠ DO SEŠITU:
INFORMACE O ČNB (ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA).
JEJÍ FUNKCE, KDO JI ŘÍDÍ, KDE SÍDLÍ.
OBCHODNÍ BANKY – PODNIKATELSKÉ SUBJEKTY.
NAPIŠ ROZDÍL A JEJICH FUNKCE.
PLATEBNÍ MOŽNOSTI DNEŠNÍ DOBY:
PENÍZE JAKO OBĚŽIVO (VYSVĚTLI), PLATEBNÍ KARTY - UMÍŠ S NIMI NAKLÁDAT – JAK JSOU ZABEZPEČENY? CO DĚLAT PŘI ODCIZENÍ?
VYSVĚTLI POJEM KREDITNÍ A DEBETNÍ KARTY.
CENA
ZA VŠECHNO JE NUTNO ZAPLATIT – ZA SLUŽBY, ZBOŽÍ.
CO VŠE MUSÍ OBSAHOVAT CENA, ZA KTEROU NAKUPUJEME – VLASTNÍMI SLOVY.
SLEVA – DNEŠNÍ FENOMEN NA ZÁKLADĚ REKLAMY – VYPLATÍ SE OVŠEM VŽDY JI VYUŽÍT?
CO SE SKRÝVÁ ZA DESÍTKAMI % SNÍŽENÍ CENY – ZBOŽÍ PŘED KONCEM ZÁRUČNÍ DOBY, SEZONNÍ ZBOŽÍ, STARŠÍ TYPY ZBOŽÍ, KTERÉ BUDOU NAHRAZENY NOVÝMI VÝROBKY.
PROCES TVORBY CENY
STŘET MEZI KUPUJÍCÍM A PRODÁVAJÍCÍM – VELKÝ A PODSTATNÝ ROZDÍL POSTAVENÍ.
PRVNÍ MŮŽE KOUPIT – DRUHÝ MUSÍ PRODAT, COŽ ZNAMENÁ, ŽE PRODÁVAJÍCÍ JE NUCEN VYUŽÍT DOSTUPNÉ PROSTŘEDKY, ABY KUPUJÍCÍHO PŘESVĚDČIL – REKLAMA, DŮRAZ NA KVALITU, VYBUDOVÁNÍ ZNAČKY ZNÁMÉ NA TRHU, SYSTÉM SLEV NAPŘ. VĚRNÝM ZÁKAZNÍKŮM APOD.
ÚKOLY NEPOVINNÉ:
NAKRESLI VŠECHNY GRAFY (STR. 52) DO SEŠITU A NA ZÁKLADĚ JEJICH PROSTUDOVÁNÍ.
URČI JAKÁ JE TRŽNÍ CENA A OBVYKLÁ TRŽNÍ CENA U NEMOVITOSTI.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Týden 30. 3. - 3. 4. 2020
UČEBNICE str. 47- 49
Zapsat do sešitu:
Maslowova pyramida potřeb – (Americký psycholog Abraham Harold Maslow)
- vyjadřuje motivaci k našemu jednání a chování
- nejdůležitější pro vlastní život – základní potřeby – první 3 články
Proč? Zkuste vyhledat, popřemýšlet a zapsat do sešitu
- životní nadstavba – poslední 2 články
Proč? Zkuste vyhledat, popřemýšlet a zapsat do sešitu
Úkol: str. 47 - Zařaď do pyramidy následující potřeby
Poslat na mail zdenek.bartak@zsnpr.cz včetně vysvětlení – téma k diskuzi
Potřeby – neomezené, možnosti k jejich uspokojení – omezené
Potřeby – vše, co potřebujeme a hlavně nepotřebujeme ke klidnému životu
K jejich naplnění slouží statky a služby – podoby činností, za kterých vznikají – jednotlivá odvětví
Odvětví – výrobní, nevýrobní (přiřaď činnosti ze str. 48 pod odvětví)
---------------------------------------------------------------------------------------------
Týden 23. 3. – 27. 3. 2020
Zápis do sešitu!
HOSPODAŘENÍ (Učebnice str. 45 – 47)
Naše základní potřeby – vše, co potřebujeme k životu.
(Potraviny, oblečení, bydlení, cestování) = statky a služby
Statky a služby
Statky = produkty práce nebo přírody
Služby = určité cizí činnosti
Životní úroveň – míra uspokojení našich potřeb – zdrojem jsou PENÍZE
Peníze jsou odměnou za práci – práce je dnes vysoce specializovaná – odbornost
Dělba práce – viz str. 45, 46 (Učebnice)
Výroba – pro její naplnění potřebujeme
Vstup = výrobní faktory – přírodní zdroje, kapitál, práce
Výstup = výrobek
Otázka: Jaký vstup odpovídá jednotlivým výrobním faktorům? (str. 46)
Odpovědi zapsat do sešitu.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Učebnice str. 42 - 44 - prostudovat.
Co je konflikt?
Napsat vlastními slovy – do 10 vět – poslat na adresu zdenek.bartak@zsnpr.cz
(Příklad: Nejen mezi lidmi, ve třídě, ale i konflikt mezi státy, národy atd.)
email: zdenek.bartak@zsnpr.cz
---------------------------------------------------------------------------------------------
INFORMACE |
---|
Bakaláři - přihlášení |
Bakaláři - návod pro rodiče |
ZŠ Nad Přehradou |
Jsme členem Sítě přidružených škol UNESCO |
Kroužky.cz |
Zajímavosti |
---|
Školní skleník |
Nedílnou součástí naší školy je skleník. Ten je rozdělen na pracovnu, ve které probíhá výuka a konkrétní práce žáků s rostlinným materiálem a část studijní, kde se děti učí poznávat běžné i exotické rostliny. |
OP JAK |
Operační program Jan Amos Komenský pro ZŠ Nad Přehradou |
Digitalizujeme školu |
Vybavení škol digitálními technologiemi z komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace z Národního plánu obnovy |
Realizace investice 3.2.3 Národního plánu obnovy |
Naše škola je od 1. 1. 2022 zapojena do projektu „Doučování žáků škol“ – realizace investice 3. 2. 3. Národního plánu obnovy. |