Výchovy
OBČANSKÁ VÝCHOVA 6. 4. – 17. 4. 2020
V HLUBINÁCH DÁVNÁCH ČASŮ
STR. 69 – 73
PROČÍST, PROMYSLET A ZAPSAT DO SEŠITU ODPOVĚDI NA OTÁZKY:
- JAK SE JMENUJE KELTSKÉ HRADIŠTĚ BLÍZKO PRAHY? STR. 69
- JAK SE JMENUJE NEJVĚTŠÍ POLSKÁ ŘEKA, VÁM PROZRADÍ DOPLŇOVAČKA NA STR. 70
- VYLUŠTI JMÉNO RODU, KTERÝ VLÁDL V ČECHÁCH AŽ DO ROKU 1306, STR. 70
- URČI SPRÁVNĚ NÁZVY STAVEB NA OBRÁZCÍCH STR. 71
- ODPOVĚZ NA OTÁZKY STR. 72
OBČANSKÁ VÝCHOVA 6 - 30. 3. – 3. 4. 2020
UČEBNICE str. 67 – 68
Zápis:
Česká republika - demokratický právní stát
Co je demokracie – z řečtiny demos(lid) + kratein (vládnout) – tedy vláda lidu, přesněji nás všech - občanů, kteří společně vykonáváme správu věcí veřejných.
Model demokracie u nás se jmenuje ZASTUPITELSKÁ DEMOKRACIE – občané si v pravidelných volbách určují své zástupce do:
Parlamentu ČR – jehož součástí je Poslanecká sněmovna a Senát – má tedy 2 komory, které společně tvoří zákonodárnou moc
PARLAMENT = ZÁKONODÁRNÁ MOC
Vítěz voleb sestavuje vládu
Občané volí prezidenta
VLÁDA + PREZIDENT = MOC VÝKONNÁ
ÚKOL:
Přečtěte si a zapište jaké povinnosti má vláda a prezident republiky
MOC SOUDNÍ
Soustava soudů –
nejnižší okresní – krajský – vrchní – Nejvyšší správní soud – Nejvyšší soud České republiky
ochranou ústavy ČR se zabývá Ústavní soud ČR
ÚKOL:
Zapiš, kde sídlí jednotlivé soudy ČR – od krajských až ústavní
OTÁZKY k přemýšlení a vysvětlení:
Kdo je „ombudsman" (ochránce práv)?
Proč je spravedlnost slepá?
Kdo jsou „hlídací psi demokracie" a proč?
Ov práce na 14.-27.3.
zápis do sešitu (14.-20.3.)
Kolik řečí znáš ...
Jazyk – soustava znaků sloužících k dorozumívání
SPISOVNÁ ČEŠTINA x HOVOROVÁ ČEŠTINA
Spisovná čeština
Pro rodilého mluvčího srozumitelná a výrazově přesná
Charakteristika
Hlavní útvar národního jazyka, jednotný na celém území, základní dorozumívací prostředek všech příslušníků našeho národa; jazyk státních a úředních dokumentů, literatury, jednací jazyk na veřejnosti – v tisku, rozhlase, TV, škole
Ustálená slovní zásoba – ale jazyk se neustále vyvíjí:
Vracejí se staré výrazy – starosta, sokol
Přejímají cizích slov – sponzor, export
Změny významu existujících slov – myš (zvíře, PC), projekt (stavba domu nebo školní plán)
Hovorová čeština
mluvená varianta spisovné češtiny
Charakteristika
mluvená podoba spisovné češtiny (neužívá knižních tvarů, volnější větná stavba, kratší věty, opakování ukazovacích zájmen, měně přenesené formulace, emocionální prvky – moc krásný, můžu, to je fakt)
zápis do sešitu (14.-27.3.)
MÁ VLAST
STÁTNÍ SYMBOLY str. 64 - 66
Lev – viz Staré pověsti české – pověst o Bruncvíkovi (porovnej se jménem Braunschweig (město v Německu – česky Brunšvik včetně sochy Brunšvika)
Lev patří vedle orlice mezi nejstarší heraldická znamení – Přemyslovci ji také užívali
Najdi a zapiš – co je heraldika, proč byla orlice ve znaku vyměněna za lva, proč je lev dvouocasý a orlice jednohlavá
Státní vlajka
České barvy červená a bílá byly doplněny modrým klínem.
Doplň, co symbolizoval
Vlajka prezidenta republiky – standarta
Nápis „Pravda vítězí" – doplň, na koho odkazuje
Velký a malý státní znak
Otázky: str. 65 – odpovědi zapiš do sešitu
Znáš vlajky cizích států?
Vysvětli: vlajka napůl žerdi – co to znamená
Kdy vlaje standarta nad Pražským hradem
Hymna – zapiš autory
Státní pečeť
Symboly české státnosti – kdo má klíče od korunovačních klenotů (vlastníků je 7)
Práce od 12.3.2020
Občanská výchova
Život v regionech – do sešitu – zkusit vyřešit přesmyčky + zapsat ze zdrojů dostupných na internetu krátký popis regionu
Příklad: Jižní Čechy – kraj rybníků, mírné, zvlněné krajiny, známých hradů a zámků – Hluboká, Jindřichův Hradec, český Krumlov, pramen Vltavy
Vylušti křížovku a pošli mi tajenku!
Kolik řečí znáš – vysvětli tohle známé rčení a proč je důležité
Vysvětli rozdíl mezi spisovným a hovorovým jazykem – zapiš do sešitu
Kontakt na mne zdenek.bartak@zsnpr.cz (denně od 16-1800 hod.)
INFORMACE |
---|
Bakaláři - přihlášení |
![]() |
Bakaláři - návod pro rodiče |
ZŠ Nad Přehradou |
![]() |
Jsme členem Sítě přidružených škol UNESCO |
![]() |
Kroužky.cz |
![]() |
Zajímavosti |
---|
Školní skleník |
![]() |
Nedílnou součástí naší školy je skleník. Ten je rozdělen na pracovnu, ve které probíhá výuka a konkrétní práce žáků s rostlinným materiálem a část studijní, kde se děti učí poznávat běžné i exotické rostliny. |
OP JAK |
![]() |
Operační program Jan Amos Komenský pro ZŠ Nad Přehradou |
Operační program šablony |
![]() |
Realizace investice 3.2.3 Národního plánu obnovy |
![]() |
Naše škola je od 1. 1. 2022 zapojena do projektu „Doučování žáků škol“ – realizace investice 3. 2. 3. Národního plánu obnovy. |