Řád školní družiny
Vítězný obrázek kouzelníka ,,Přehraďáka" - autorka Magdalena Fráňová
KOUZELNÁ ŠKOLA
V letošním roce oslaví naše škola 30. výročí svého vzniku. Budeme společně kouzlit – přispívat všemi našimi dovednostmi k tomu, aby byla doopravdy kouzelná a byla místem, kam se těšíme a kam se rádi vracíme.Průvodcem celoroční hry je smyšlená postava kouzelníka „Přehraďáka“, jehož podobu, zvyky a kouzelné moci budeme postupně odhalovat. Na závěr nalezneme začarovaný poklad a snad se nám ukáže i sám pan kouzelník.
Tematický plán je rozdělen do 10 školních měsíců, kdy obsah a školní výstupy vychází dle struktury činností „4 pilířů vzdělávání UNESCO“, které jsou součástí ŠVPZV ŠD. K jednotlivým měsícům pak vybíráme příklady k námětům pro různorodé činnosti v oblasti výtvarné, rukodělné, sportovní a pohybové, hudební, dramatické, vědomostní, hry a soutěže atd.
UČÍME SE BÝT
- Kdo jsem a jaká je má kouzelná moc – v čem vynikám?
- Práce s myšlenkovou mapou – sebepoznání.
- Odkud pocházím? Rodina, známá místa, znalost bydliště a okolí.
- Jakou si vyčaruji budoucnost – kým chci být?
UČÍME SE POZNÁVAT
- V čem je kouzlo přátelství a proč je důležité nebýt sám?
- Objevujeme přírodní krásy a zákonitosti.
- Seznamujeme se blíže s naší čtvrtí a školou, s jejich historií.
- Poznáváme svět kouzel prostřednictvím literatury a umění.
UČÍME SE JEDNAT
- Orientujeme se dobře ve škole a v okolí svého bydliště.
- Známe základní dopravní pravidla a dopravní značky.
- Věnujeme se správné výslovnosti dramatizací, recitací, hrou.
- Realizujeme vlastní tvorbu – výtvarnou, pracovní, literární, pěveckou, hudebně – dramatickou, technickou, uměleckou aj.
- Pomáháme si navzájem.
UČÍME SE ŽÍT SPOLEČNĚ
- Známe zásady společenského chování.
- Předvedeme své dovednosti ostatním, vystupujeme pro veřejnost.
- Hodnotíme následky svého jednání prostřednictvím pohádek.
- Seznamujeme se s lidovými zvyky a tradicemi.
- Snažíme se o vzájemnou toleranci a respektujeme původ či odlišnost druhých.
ZÁŘÍ - Království plné čar a kouzel
- Já školák, seznámení s novými žáky, orientace v ŠD a jídelně
- Chování ve škole, v družině, v jídelně, v tělocvičně, na školním hřišti
- Dodržování zásad správného stolování
- Pohybové hry, seznámení dětí s prostředím školy, s pravidly bezpečnosti
při pobytu a činnostech ve školní družině
- Ovoce, zelenina – kreslení, malování, modelování, mozaika, koláž
- Pohádkové odpoledne
- Výrobky z přírodního materiálu – prostorové práce
- Rekreační pobyty venku – míčové a postřehové hry, hry s nářadím, švihadla, obruče
- Dopravní výchova – bezpečná cesta do školy a zpět – dopravní značky
v okolí školy
ŘÍJEN - Království plné barev a překvapení
- Barevný podzim, stromy, listy a plody
- Podzim ve městě, zapouštění barev
- Hrátky s přírodninami
- Příroda na podzim – znaky podzimu
- Pohybové hry, didaktické hry, sebepoznání
- Halloween – zábavné odpoledne -,, Soutěž o nejobludnější obludu”
LISTOPAD - Vodní království
- Příprava na vánoční jarmark
- Příprava vánočního programu ve školní družině – koledy, říkanky, pranostiky,
vánoční besídka s předáváním dárků kamarádům
- Pozorování změn v přírodě – objasnění významu slov jinovatka, námraza,
skupenství vody
- Pozorování změn na hladině rybníka - soutěž – přírodovědný kvíz
PROSINEC - Ledové království
- Předvánoční čas – advent
- Vánoce – vánoční zvyky, výroba dárečků a přáníček pro své nejbližší
- Poslech vánočních koled, recept na vánoční cukroví – ochutnávka
- Moje nejoblíbenější pohádka
- Mikuláš – zábavné odpoledne „S čerty nejsou žerty“
- Zimní radovánky na sněhu (pokud nějaký bude)
LEDEN - Hvězdné království
- Ptáci a zvířata v zimě - návštěva krmelce v lese
- Výroba dárečků k zápisu prvňáčků
- DO-RE-MI – pěvecká soutěž
- Co mi připomíná večerní obloha - proč se střídá den a noc
- Kresba – rozvoj fantazie
- Popis, vyprávění – můj nejoblíbenější pohádkový hrdina
- Soutěž o nejzajímavější sněhovou vločku
ÚNOR - Království veselých příšerek
- Masopust - výroba karnevalových masek,karneval
- Týden bystrých hlaviček – kvízy, hádanky
- Zdraví, zdravá výživa – ochutnávka ovoce a zeleniny, sestavení zdravého jídelníčku
- Poznáváme hudební nástroje – družinový orchestr ,písničky,tajemné zvuky
- Hra na reportéry – zjišťování zajímavých informací o našem městě
BŘEZEN - Království přírody
- Poslouchání zvuků v přírodě, poznávání ptáků
- Znaky jara - první jarní květiny, poznávání - herbář, výzdoba školní družiny
- Velikonoční zvyky - pletení pomlázky,kraslice, přáníčka
- Moje oblíbená kniha, výroba záložky do knihy
- Svět kolem nás – pozorování okolí školy a domova
- Domácí zvířátka a naši mazlíčci
DUBEN - Království čarodějů a čarodějnic
- Dopravní výchova - výbava jízdního kola, dopravní značky, chůze v útvaru
- Den Země - úklid okolí školy, sázení rostlin ve školním skleníku
- Slet čarodějnic – rej v kostýmech, čarodějnické recepty a lektvary
- Místo, kde bydlím - mapa našeho sídliště - popisujeme důležitá místa v obci
- Návštěva hasičské zbrojnice
KVĚTEN - Království princů a princezen
- Maminka má svátek – výroba dárků, přáníček
- Pozorování změn v přírodě, kvetoucí stromy, rostliny
- Hrady a zámky v ČR - práce s mapou - hledáme místa, která jsme již navštívili
- Princezna a princ – české pohádky, skupinová práce, plakát k MDD
- Olympiáda – zábavné sportovní disciplíny
ČERVEN - Království plné her a soutěží
- Den dětí – soutěže na školním hřišti
- Letní sporty - pravidla, závody na čas, hra fair-play
- Zdravověda - základy první pomoci, obvazování
- Hurá, je tu léto – bezpečnost o prázdninách
TEMATICKÝ PLÁN ŠKOLNÍ DRUŽINY 2022/23
Vychovatelky: Lenka Tintěrová, Lenka Tománková,
Natálie Uhlířová, Jitka Marková, Hana Pašková
KONKRÉTNÍ VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ CÍLE
- rozvoj potřeby dítěte učit se, poznávat, objevovat
- vývoj vnímání porozumění sobě sama i svému okolí
- utváření odolného pozitivního (nezraňujícího) postoje k sobě saménu
- získávání samostatnosti a schopnosti vyhodnotit a řešit problém
- utváření schopnosti komunikačních dovednost
- rozvoj vědomostí týkajících se duševního zdraví, sociálně patologických jevů ve vnitřním i vnějším okolí dítěte a škodlivých způsobů chování
- schopnost sebereflexe a zapojení do inscenačního tvaru skupiny
- rozvoj schopnosti zvládání interpersonálních vazeb s kolektivem
i jednotlivci
MÍSTA VYCHÁZEK
- lesopark Hostivař, dětská hřiště v dosahu školy, okolí Hostivařské přehrady, areál školy, sídliště Horní Měcholupy, Petrovice, Hostivař
PRACOVNY ŠD
Činnost družiny je provozována v těchto prostorách: oddělení ŠD, herní kouty, pracovny keramiky, cvičná kuchyňka, tělocvičny, školní knihovna, skleník.
ZÁJMOVÉ KROUŽKY ŠD
V tomto školním roce nabízí vychovatelky školní družiny tyto kroužky: Kouzelná vařečka (vaření), L. Tománková
Kouzelná flétna (hra na zobc. flétnu), L. Tintěrová
Kouzelné ruce (keramika), J. Marková, N. Uhlířová
Čtenářské chvilky v knihovně - všichni
INFORMACE |
---|
Bakaláři - přihlášení |
![]() |
Bakaláři - návod pro rodiče |
ZŠ Nad Přehradou |
![]() |
Jsme členem Sítě přidružených škol UNESCO |
![]() |
Kroužky.cz |
![]() |
Zajímavosti |
---|
OPVVV - Šablony |
![]() |
Realizace investice 3.2.3 Národního plánu obnovy |
![]() |
Naše škola je od 1. 1. 2022 zapojena do projektu „Doučování žáků škol“ – realizace investice 3. 2. 3. Národního plánu obnovy. |
Školní skleník |
![]() |
Nedílnou součástí naší školy je skleník. Ten je rozdělen na pracovnu, ve které probíhá výuka a konkrétní práce žáků s rostlinným materiálem a část studijní, kde se děti učí poznávat běžné i exotické rostliny. |